INTEGRACJA SENSORYCZNA W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
Integracja sensoryczna w terapii logopedycznej
Rozwój mowy dziecka zależy od jego rozwoju ogólnego. W rozwoju dziecka niezbędne jest oddziaływanie nie tylko na mowę, ale powiązane z nią zmysły: słuchu, wzroku i na małą motorykę i koordynację ruchową. Wpływ na ORM ( opóźniony rozwój mowy) wywierają różne czynniki:
-
zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego
-
niski poziom funkcjonowania narządów mowy
-
nieprawidłowa budowa i funkcjonowanie zmysłu słuchu
-
uwarunkowania środowiskowe
-
uszkodzenia układu nerwowego
-
nieprawidłowości psychiczne
-
opóźniony rozwój psychomotoryczny i emocjonalny dziecka.
Dzieci z ORM mogą przejawiać symptomy nieprawidłowego przetwarzania procesów przetwarzania sensorycznego. Terapia integracji sensorycznej prowadzona intensywnie może okazać się ważna w skuteczności terapii logopedycznej, ponieważ nieprawidłowości w sferze integracji sensoryczne w układzie motorycznym wpływają na postawę ciała. Pracę rąk i dłoni oraz umiejętność mowy i funkcjonowania społecznego.
Zaburzenia w sferze motoryki dużej objawiają się brakiem rozumienia poleceń słownych dotyczących ruchów, trudności z naśladowaniem, uboga manipulacja zabawkami, zwiększoną potrzebą czasu na zaplanowanie ruchu i jego wykonanie, trudnościami z jednoczesnym wykonaniem dwóch funkcji np. słuchaniem i pisaniem, zaburzeniami regulacji napięcia mięśniowego wpływającymi na męczliwość, brakiem umiejętności przekraczania linii środkowej ciała, nieprawidłową koordynacją ruchową, nadreaktywnym stosowaniem siły i ocenianiem odległości podczas wykonywania czynności ruchowych, zaburzeniami równowagi.
Dzieci z Opóźnionym Rozwojem Mowy ( ORM) przejawiają trudności w zakresie artykulacji, mają ograniczony poziom słownictwa biernego i czynnego. W tym wieku u dzieci często występuje niedosłuch oraz skłonność do oburęczności.
Na rozwój mowy u dzieci wpływa m. in wzbudzanie zainteresowania otoczeniem, umiejętność regulowania oddechu, sprawność artykulatorów, odbioru przetwarzania informacji słuchowych.
Dlaczego oddech ?
Zdolność regulowania oddechu umożliwia wytworzenie strumienia powietrza niezbędnego do fonacji, czyli tworzenia dźwięku, utrzymanie stabilności głosu i jego modulacji.
Przykłady aktywności:
-
zeskoki z wysokości
-
dmuchanie na kawałki papieru
-
gra w klasy
-
podskoki na trampolinie
-
przechodzenie przez tory przeszkód, tunele
Kontrola postrawy ciała wymaga silnych mięśni klatki piersiowej, brzucha, pleców, szyi. Zdolność przeciwdziałania grawitacji przyczynia się do odpowiedniego utrzymania postawy ciała, w konsekwencji właściwego ułożenia tułowia i głowy w przestrzeni, dzięki czemu widać partnera do rozmowy bądź interakcji.
Przykłady aktywności:
-
skoki na trampolinie
-
chód po torze utworzonym w kształcie leniwej ósemki
-
podskoki na piłce z uszami
-
przenoszenie butelek wypełnionych piaskiem
Stan narządów artykulacyjnych
W procesie usprawniania dzieci z ORM istotne jest to, iż mięśnie używane do ssania, dmuchania, żucia, gryzienia, połykania i oddychania są tymi samymi, które warunkują utrzymanie postawy ciała. Wobec tego zauważa się u dzieci obniżenie sprawności mięśnia okrężnego ust i innych elementów jamy ustnej.
Przykładowe ćwiczenia:
-
ssanie kwaśnych żelków, mrożonych winogron bezpestkowych
-
ugniatanie oburącz gąbki
-
odkręcanie, zakręcanie słoików
-
łamanie patyczków
Dzieci z obronnością dotykową w obrębie jamy ustnej unikają mycia zębów, spożywania pokarmów o określonej konsystencji i fakturze, mycia twarzy, mają wobec tego ograniczoną dietę, ksztuszą się podczas jedzenia, mają odruch wymiotny, domagają się popijania każdej cząstki jedzenia.
Przykłady aktywności:
-
ugniatanie zabawek typu gniotki
-
ugniatanie masy solnej
-
czołganie, czworakowanie
-
zabawy paluszkowe
-
zawijanie w naleśnik
-
gryzienie gumowych elementów
Stymulacja zmysłu równowagi umożliwia modulację dopływu bodźców sensorycznych z innych zmysłów, wpływa na stopień pobudzenia organizmu, poziom uwagi, dzięki czemu możliwa jest poprawa w sferze ekspresji, procesie rozumienia i nadawania mowy.
Przykłady aktywności:
-
kołysanie się na huśtawkach z lokalizowaniem źródła dźwięku
-
kołysanie się na koniu na biegunach
-
leżenia na brzuchu na deskorolce z trzymaniem liny i poddawaniem się ciągnięciu łącznie z wydawaniem dźwięków
Doświadczenia w sferze sensorycznej są bazą do rozwoju mowy. Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy (ORM) mogą mieć ograniczenia w zakresie przetwarzania informacji dotykowych, przedsionkowych oraz słuchowych. Wobec powyższego istotne jest wielospecjalistyczne badanie dziecka. Stymulacja sensomotoryczna stanowi fazę przygotowawczą do terapii logopedycznej, gdyż praca nbad automatyzacją ruchów, percepcją ciała, praksją w połączeniu z terapią mowy może skutkować integracją słuchowo ruchowo wzrokową, rozwojem myślenia, mówienia, płynnością i swobodą wypowiedzi.
Bibliografia
Paraczkiewicz Anna, Wspieranie rozwoju dzieci z opóźnionym rozwojem mowy z zastosowaniem terapii integracji sensorycznej. W: Wychowanie w Przedszkolu nr 5.2018 ISSN 0137-8082