Data wydruku: 2025-04-28 09:41:38

Przedszkole Publiczne nr4 w Ozimku

e-mail: www: pp4.ozimek.pl

Temat tygodnia- Muzyka jest wszędzie

Drodzy Rodzice.

W V tygodniu kwietnia zachęcam Państwa do zabaw muzycznych z dziećmi. Tematem przewodnim niech będzie muzyka obecna dookoła nas.

Zachęcam do:

  •          Zabaw dźwiękonaśladowczych. Niech dzieci za Państwem powtórzą odgłosy wydawane np. przez dzwoneczki (dzyń, dzyń), biegnące konie (klap, klap), odbijanie piłki (pac, pac, pac). Pobawcie się w odgadywanie co za odgłos wydaje druga osoba
  •          Przeczytania dziecku wiersza J. Kulmowej Deszczowa muzyka


Co to za dzwony?

A to w tej rynnie

A to deszczowa muzyka płynie.

A to na dębach,

Jakby na bębnach,

Dudni i dudni ulewa wiosenna.

Tłucze o szyby wesołym deszczem,

Bębni kroplami jeszcze i jeszcze.

I na listeczkach gra z całej duszy,

Aż rozkrzyczane słowiki głuszy,

Aż słowik szepcze do słowika:

- To ci muzyka

Ta-ka mu-zy-ka

To jest muzyka.

Co?


  •          Zadania dzieciom pytań na temat wiersza. Czy odgłos padającego deszczu to muzyka? Gdzie jeszcze możemy usłyszeć muzykę?
  •          Wsłuchania się w odgłosy dochodzące z otoczenia: odgłos ćwierkających ptaków, jadących samochodów, wiejącego wiatru itp.
  •          Zapoznania dzieci z instrumentami muzycznymi. Jeżeli nie mają Państwo w domu żadnych instrumentów, proponuje poszukać w serwisie youtube odgłosów instrumentów. Proszę poszukać m.in. odgłosów wydawanych przez flet. Czy dźwięki fletu przypominają dziecku jakieś inne dźwięki? Do porównania proszę użyć gwizdka od czajnika bądź zwykłego. Proszę dać dziecku okazję dmuchać w gwizdek
  •          Zabawy naśladowczej – proszę poprosić dziecko, aby śpiewało za Państwem wybrane sylaby: la la la, na na na, fa fa fa. Mogą Państwo próbować śpiewać wysoko lub nisko.
  •          Pokazanie dziecku jak wyglądają nuty i wytłumaczenie, iż nut używa się do zapisu muzyki. Mogą Państwo porównać zapis muzyki nutami do zapisu wierszyka literami.
  •          Przygotowania kolorowych nutek (półnuty) i pochowania ich w różnych miejscach w pokoju. Nuty powinny być w czterech lub pięciu kolorach. Gdy dzieci znajdą wszystkie nutki, powinny je posegregować i nazwać kolory. Następnie proponuję zabawę matematyczną, w której będziecie porównywać ilość nutek. Bierzemy np. jedną nutkę czerwoną i jedną niebieską. Czy nutek jest tyle samo? Następnie proszę dołożyć jedną nutkę np. czerwoną. Czy dalej nutek jest tyle samo? Których jest więcej? O ile? Proszę poprosić dziecko o dołożenie odpowiedniej ilości nutek niebieskich, aby było ich po tyle samo. Następnie proszę tworzyć coraz trudniejsze przykłady w zależności od możliwości dziecka. Mogą Państwo też wziąć do ręki np. 4 nutki czerwone i poprosić dziecko, aby wzięło tyle samo niebieskich itp.
  •          Nauczenia dziecka krótkiej rymowanki: Ram-tam-tam, ram-tam-tam. Na gitarze sobie gram. Następnie mogą Państwo naśladować grę na jakimś instrumencie, a zadaniem dziecka jest powtórzenie rymowanki, w miejsce gitary wstawiając nazwę tego instrumentu np. trąbka, pianino, flet, bębenek, grzechotka.
  •          Nauczenia dzieci piosenki Panie Janie

Panie Janie, Panie Janie

Rano wstań, rano wstań.

Wszystkie dzwony biją, wszystkie dzwony biją.

Bim-bam-bom. Bim-bam-bom.

  •          Zabawy z dzieckiem w zastępowanie słów piosenki Panie Janie, dowolnymi odgłosami np. miauczeniem kota (miau miau), szumieniem liści (szu, szu) itp. Śpiewamy te same słowa na melodię powyższej piosenki.
  •          Zabawy w odgadywanie ulubionych melodii. Niech Państwo spróbują nucić melodię, a zadaniem dziecka będzie odgadnięcie co to za piosenka. Następnie mogą Państwo spróbować wygrywać rytm do ulubionych piosenek dziecka. Mogą do tego posłużyć drewniane łyżki i garnki.
  •          Wyrażania dźwięków muzyki barwami: ciemnymi i jasnymi. Proponuję włączyć dowolny utwór muzyki poważnej (np. F. Chopina). Niech dziecko ma do dyspozycji pojemniki z dwoma kolorami farb np. czerwony i żółty (ciemny i jasny kolor) i niech maluje palcami nastrój utworu.
  •          Pokazania dzieciom różnych sposobów wykorzystania własnego ciała jako instrumentu: tupanie, klaskanie, gwizdanie, uderzanie rękami o uda, stukanie palcami o podłogę. Następnie zachęcam do zabawy w dyrygenta. Jedna osoba „gra” na swoim ciele w dowolny sposób, zmieniając co jakiś czas np. klaskanie na gwizdanie, a druga  to naśladuje.
  •          Zabaw przy muzyce: wykonywanie ruchów jak najwyżej lub przy ziemi, zabawy w posągi (gdy muzyka ucichnie przestajemy się ruszać), albo w zabawę „Na ziemi zostaje” (gdy muzyka ucichnie podajemy, która część ciała pozostaje na ziemi)
  •          Wybrania jednego instrumentu muzycznego każdego dnia, podzielenia jego nazwy na sylaby, narysowania na kartce (lub wydrukowania kolorowanki) i ozdobienia różnymi sposobami np. kolorowanie kredkami, przyklejenie wiórek z temperówki, wylepienie plasteliną, rozdmuchanie słomką farby itp.
  •          Kontynuowania ćwiczeń grafomotorycznych, zwłaszcza dzieci 4-letnie. Proponuje przede wszystkim rysowanie po śladzie i wycinanie nożyczkami.
  •          Powtórzenie z dziećmi poznanych wcześniej piosenek w języku angielskim (wypisane w poprzednich tygodniach). W miarę możliwości proponuję powtórzyć z dziećmi liczenie, kolory i członków rodziny (mammy, daddy, sister, brother, baby, grandma, grandpa)