Data wydruku: 2025-06-15 13:44:41

Przedszkole Publiczne nr4 w Ozimku

e-mail: www: pp4.ozimek.pl

Temat tygodnia: Moje podwórko

Drodzy Rodzice.

W II tygodniu czerwca proszę porozmawiać z dziećmi na temat zabaw na podwórku. W związku z zaistniała sytuacją warto przypomnieć dzieciom zasady bezpiecznej zabawy.

Zachęcam do:

  •          Zabaw naśladowczych. Państwo podają nazwę zabaw na podwórku, a dziecko naśladuje te zabawy np. jazda na rowerze, zabawa w piaskownicy, bieganie
  •          Przeczytania dziecku opowiadania:

Pewien chłopczyk, Wojtuś, nie miał kolegów. Po prostu nie wiedział, jak ich znaleźć. Co tu robić? Myślał, myślał, aż wymyślił. Podejdzie do chłopaka i z całej siły go uderzy. Chłopiec zobaczy, jaki Wojtuś jest silny, i się zaprzyjaźni. Jak pomyślał, tak zrobił. Ale chłopiec się rozryczał, a potem Wojtek za karę dwa dni nie chodził na podwórko. Wymyślił następny sposób. Podejdzie do chłopca i zabierze mu zabawkę. Chłopiec pomyśli, że Wojtuś też chce się bawić, i zostaną przyjaciółmi. Ale tamten chłopiec powiedział: „Nie przeszkadzaj” i chciał odebrać swoją koparkę. Ponieważ Wojtek nie chciał oddać, zaczęli się sypać piaskiem, a potem Wojtek nie oglądał telewizji przez dwa dni. Wojtek wymyślił trzeci sposób. Weźmie swoją najładniejszą zabawkę, nowy samochód terenowy, jak prawdziwy, tylko mniejszy, i będzie się bawił. Tamten chłopiec też będzie chciał się pobawić i zostaną przyjaciółmi. No i szło całkiem dobrze, chłopiec szalał z dżipem po całej piaskownicy, ale Wojtek nagle się rozmyślił i zabrał swoją zabawkę. Tamten się obraził i zdzielił Wojtusia koparką. Wojtuś oddał, i tym razem nie jadł słodyczy przez dwa dni. I znowu Wojtek nie miał przyjaciela. Nie to nie. Poszedł zjeżdżać na zjeżdżalni. Zjeżdża, aż tu mu coś wylądowało na głowie. Usłyszał głośny śmiech. To jakaś dziewczynka pędzi za nim i chce go prześcignąć. O nie! Wojtek pierwszy dopadł drabinki, pierwszy się wspiął, pierwszy zjeżdża, ale ona nie czeka, tylko za nim. I znowu ma ją na głowie. Wojtek, niewiele myśląc, za nią i teraz on jej na głowę. A ta się śmieje, mało nie pęknie, i woła: – Ale super! Jak się nazywasz? Bo ja Kalinka! – A ja Wojtek! Kto pierwszy w piaskownicy? – Ja! – Nie, właśnie, że ja! W piaskownicy razem budowali zamek, ale Kalinka potem zaczęła robić dołek i trochę się pokłócili, co większe: dołek czy zamek. Na szczęście tak się pchali, że zamek się zrobił całkiem malutki, a dołek zniknął, więc zaczęli się śmiać. No i jeszcze trochę sobie pobiegali naokoło wszystkich dzieci, wrzeszcząc wniebogłosy i trzeba było iść do domu. Szkoda. Odtąd Wojtek bawił się z Kalinką. I do tego przestał szukać przyjaciela. Jak myślisz, dlaczego?

  •          Rozmowy na temat opowiadania. Jak Wojtuś szukał przyjaciela? Czy dobrze robił? Czy tak należy bawić się z innymi dziećmi? Jak poznał Kalinkę? Czy ona jest jego przyjacielem?
  •          Doskonalenie grafomotoryki. Proszę przygotować dla dzieci obrazki rzeczy, które kojarzą się z zabawami na podwórku np. wiaderko, łopatka, piaskownica, foremka. Niech rysują po śladzie i pokolorują obrazek.
  •          Zabawy z przyborem np. talerzykiem lub piłką. Państwo podają polecenie, a dziecko je wykonuje np. chodzimy z piłką trzymaną przed sobą, za sobą, siadamy i chowamy piłkę pod sobą itp.
  •          Zabaw matematycznych z foremkami. Mogą Państwo udać się z dziećmi do piaskownicy (w miarę możliwości), albo wykonać zadanie w domu z pustymi foremkami. Dajemy dzieciom określoną liczbę foremek i prosimy o wykonanie babek z piasku (naprawdę – w piaskownicy, albo na niby – w domu), np. dziecko dostało 4 foremki, zrobiło 4 babeczki i przelicza ich ilość. Następnie prosimy, żeby jedną babeczkę zniszczył (lub podniósł foremkę) i policzył ile babeczek pozostało.
  •          Zabawy z lusterkami. Proszę z dziećmi wykonywać różne miny przed lustrem. Następnie niech Państwo zademonstrują minę, a zadaniem dziecka jest określenie jaką emocję ta mina przedstawia np. złość, smutek, radość, zaskoczenie, złość.
  •          Zabaw z masami plastycznymi. Proponuję wykonanie makiety wymarzonego placu zabaw. Na kartonie proszę ulepić różne przyrządy z placu zabaw. Mogą Państwo wykorzystać do tego masę solną, plastelinę, ciastolinę.
  •          Zabaw z wykorzystaniem rymowanki: Jakie piękne to podwórko, zielone pod białą chmurką. Niech dziecko nauczy się jej i wypowiada ją leząc na plecach, siedząc w siadzie skrzyżnym, stojąc na palcach.
  •          Ćwiczeń artykulacyjnych:

- Podnieście jedną rękę, wyprostowaną, do góry i wdychajcie powietrze nosem. Potem opuszczajcie rękę i wydychajcie powietrze. To samo ćwiczenie powtórzcie z drugą ręką.

- Uciszajcie siebie nawzajem, mówiąc niezbyt głośno: ciii… ciii… ciii…

- Nadgryzajcie lekko zębami górną wargę, a potem – dolną.

- Nadymajcie policzki, a potem szybko wypuśćcie z nich powietrze.

  •          Malowania farbami np. pomalowanie na wybrane kolory piłki. Proszę zwrócić uwagę, aby dziecko dokładnie wyczyściło pędzel przed nałożeniem innego koloru. Niech dziecko trzyma się konturów, aby kolory się nie pomieszały.
  •          Nauki fragmentu wiersza Doroty Gellner Piłka

Po cichutku, po kryjomu wyskoczyła piłka z domu. Hop! Hop! W górę! W dół! Przeskoczyła świata pół.

 Zatrzymała się pod płotem, zatańczyła z burym kotem. Hop! Hop! Raz i dwa! Obudziła złego psa. (…)

  •          Zabawę w niepasujące przedmioty. Wybierają Państwo 3 przedmioty, z czego jeden nie pasuje do pozostałych np. piłka, lalka i garnek (garnek nie pasuje, bo nie jest zabawką), jabłko, banan, ogórek (ogórek nie pasuje, bo nie jest owocem) itp.
  •          Przygotowania dla dzieci obrazków przyrządów znajdujących się na podwórkach np. zjeżdżalnia, drabinki, piaskownica, huśtawka. Zasłaniają Państwo te obrazki i stopniowo odsłaniają, aż dziecko zgadnie co się na nich znajduje. Po odgadnięciu, co znajduje się na obrazku, wspólnie z dzieckiem proszę podzielić nazwę przyrządu na sylaby.
  •          Narysowania różnej ilości piłek, wiaderek, foremek, łopatek. Zadaniem dziecka będzie przeliczenie ich i pokazanie takiej samej ilości palców.
  •          Doskonalenia znajomości piosenki Moja wesoła rodzinka.
  •          Powtórzenia z dziećmi nazw zabawek po angielsku: doll, car, train, puzzle, book, teddy bear, ball.