Data wydruku: 2024-04-27 02:27:44

Przedszkole Publiczne nr4 w Ozimku

e-mail: www: pp4.ozimek.pl

Temat tygodnia: Góry, morze, wieś, jezioro, gdzie rodzice nas zabiorą?

W związku z powyższym tematem porozmawiajmy z dzieckiem o porze roku, która nadchodzi, z czym kojarzy mu się lato i co można robić latem. Porozmawiajmy też o zbliżających się wakacjach, o tym jakie miejsca można odwiedzić, co należy ze sobą zabrać, czym można pojechać na wakacje oraz o tym gdzie dziecko chciałoby pojechać na wakacje (zachęćmy do uzasadnienia swojego wyboru).

Polecam obejrzenie filmiku edukacyjnego https://www.youtube.com/watch?v=-VbbJIqfcgA Lato – przyroda, wakacje, co robić nad morzem i w górach.

Zachęcam do pracy z dzieckiem, do:

 

1. Nauki piosenki „Po łące biega lato”

https://www.youtube.com/watch?v=MaKPsYlzQkY

 

„Po łące biega lato”
1. Po łące biega lato,

Uwija się jak bąk.

"Dzień dobry" mówi kwiatom

i pieści każdy pąk.

 

Ref. Kto chce się z latem spotkać,

Niech idzie z nami tam.

Rumianek i stokrotka

Pokażą drogę nam.

 

2. Pomaga lato pszczołom,

Na kwiatach też się zna.

Uśmiecha się wesoło

I w berka z wiatrem gra!

 

 Ref. Kto chce się z latem spotkać…

 

3. Gdy lato jest zmęczone,

W szałasie sobie śpi.

I we śnie gra w zielone,

Bo łąka mu się śni.

 

Ref. Kto chce się z latem spotkać…

 

2. Wysłuchania wiersza Lato wreszcie!” Urszuli Kozłowskiej.

 

Lato wreszcie!”
Już walizki w bagażniku,
torba, plecak, pięć koszyków...
Czy na pewno wszystko mamy?!
Bo za chwilę wyjeżdżamy!
Tata już przy kierownicy,
denerwuje się i krzyczy.
Szkoda przecież każdej chwili!
- Jedźmy w końcu moi mili!

Lato, lato, lato wreszcie
Nie będziemy siedzieć w mieście!

Wszyscy więc wsiadają prędko:
Dziadek Władek z wielką wędkę,
Babcia z kotem, pies nasz, Ciapek,
Mama (niosąc stos kanapek),
Moja siostra z parasolką
i braciszek z deskorolką,
potem ja z piłkami dwiema...
lecz już dla mnie miejsca nie ma!

Lato, lato, lato wreszcie,
Czy będziemy siedzieć w mieście?

Tata mówi: - Nie ma strachu,
jeszcze miejsce jest na dachu.
Wiec mi trochę zrzedła minka:
- Ja… na dachu? Ja... dziewczynka?
Tata tylko kręci głową:
- Co za pomysł, daję słowo?!
Oj! Córeczko moja mała
coś ty sobie ubzdurała?

Lato, lato, lato wreszcie,
Nie będziemy siedzieć w mieście!

Już na dachu stos bagaży,
a ja uśmiech mam na twarzy.
Siedzę sobie obok mamy
no i wreszcie wyjeżdżamy!
Słońce nam wskazuje drogę-
już doczekać się nie mogę!
Wiem, że w dali na nas czeka
Las szumiący, łąka, rzeka...

Lato, lato, lato wreszcie,
Nie będziemy siedzieć w mieście!

 

Rozmowa z dzieckiem o wydarzeniach opisanych w wierszu. Przykładowe pytania:

- Kto opowiada nam o swoim wyjeździe?

- Jakie bagaże mieli ze sobą bohaterowie?

- Do jakiego pojazdu wsiedli?

- Czy dla wszystkich wystarczyło miejsca?

- Jaka była pora roku?

 

3. „Wakacyjne zabawy” – zabawa naśladowcza.

Rodzic wytupuje rytmy o zróżnicowanym tempie i opisuje zabawy – dziecko naśladuje.

Przykładowe opisy:

- Wspinasz się na wysoką górę, zbiegasz z górki.

- Wbiegasz do morza, tyłem uciekasz przed falami.

- Zbierasz muszelki.

- Płyniesz łódką: wiosłujesz wolno, raz z jednej strony, raz z drugiej, coraz szybciej, bardzo szybko.

 

4. „Mapa” – oglądanie map drogowych, rysowanie na kartkach własnej mapy, posługiwanie się określeniami: prosto, do tyłu, w lewo itp.

Rodzic prezentuje dziecku różne mapy i atlasy drogowe. Opisuje sposoby oznaczenia dróg (linie białe, żółte, czerwone), rzek (linie niebieskie), granic (linie przerywane) itp. Następnie dziecko wykonuje polecenia rodzica, wodzi palcem w podanych kierunkach: jedź prosto, skręć w lewo, jedź do tyłu, skręć w prawo. Jeśli dziecko ma kłopot z określeniem kierunku w prawo i w lewo, rodzic może mu założyć na nadgarstki kolorowe frotki. Po zakończeniu „podróży” rodzic informuje dziecko, dokąd dojechało. Następnie zachęca je do narysowania własnej mapy na bloku rysunkowym lub kartonie. Rodzic może zapisać na mapie nazwy znanych dziecku miast i miejscowości. Może też zaproponować rysowanie mapy według podobnych poleceń jak podczas wodzenia palcem.

 

5. „Mapa Polski” – zapoznanie z mapą Polski i jej krajobrazem. https://www.youtube.com/watch?v=O0XMC0U_1AI Polskie krajobrazy

 

6. „Co się zmieniło?” – zabawa dydaktyczna.

Dziecko siedzi przodem do rodzica. Rodzic rozkłada przed nim przedmioty, które są potrzebne na wyjazd w różne miejsca (od 4 do 6), mogą to być: okulary przeciwsłoneczne, plecak, mapa, olejek do opalania, kompas, apteczka, latarka lub inne przedmioty. Rodzic prosi dziecko o opisanie i zapamiętanie kolejności tych przedmiotów. Kiedy dziecko zamyka oczy, rodzic zmienia kolejność przedmiotów (tylko jeden przedmiot przekłada na inne miejsce). Zadaniem dziecka jest powiedzenie, co się zmieniło. Jeśli dziecko będzie prawidłowo i bez problemu zapamiętywać kolejność przedmiotów, rodzic może przekładać dwa przedmioty na inne miejsca.

 

7. „Na wakacje” – zabawa ruchowa.

Podczas zabawy dziecko naśladuje poruszanie się różnymi pojazdami, którymi można wybrać się na wakacje (np. jedzie samochodem, pociągiem, leci samolotem, płynie statkiem, itp.). Rodzic daje znak dziecku kiedy ma zmienić pojazd poprzez klaśnięcie w dłonie.

 

8. „Co to za pojazd?” – zabawa ortofoniczna, naśladowanie odgłosów różnych pojazdów.

Na początku rodzic prosi dziecko, by wyobraziło sobie, że znalazło się nagle w środku dużego miasta, a po ulicach jeżdżą różne pojazdy. Dziecko wymienia znane mu pojazdy i próbuje naśladować odgłosy przez nie wydawane. Potem naśladuje wspólnie, powtarzając za rodzicem:

- mały samochodzik: brum, brum, brum (szybko);

- stary samochód: par, par, par, par;

- samochód jedzie szybko: iiiiiiiiii (powtarzanie na zmianę wysoko i nisko);

- ciężarówka: dumdumdumdum;

- motocykl: żżżżżżżż;

- rower: tuktuktuktuk;

- karetka pogotowia; i-oo, i-oo, i-oo;

- autobus: dżdżdżdż;

- pojazdy trąbią: ti-tit, ti-tit, ti-tit, ti-tit.

Następnie rodzic podaje nazwę pojazdu, a dziecko naśladuje jego odgłos.

 

9. „Wakacyjny wagonik” – ozdabianie wagonika kolejowego dowolną techniką (malowanie, wycinanie, wydzieranie z kolorowego papieru, gazet), umieszczenie w oknie autoportretu. Rodzic przygotowuje dla dziecka wagonik z kartonu. Dziecko dostaje do wyboru różne materiały (farby, papier kolorowy, gazety) i ozdabia wagonik według własnego pomysłu. Następnie na małym kartoniku rysuje swój portret i nakleja w oknie wagonu.