PRACA ROLNIKA
„Stary Donald farmę miał” – zabawa ruchowa ortofoniczna przy piosence.
Dzieci słuchają piosenki, wymieniają zwierzęta w niej występujące, naśladują je ruchem
i głosem.
https://www.youtube.com/watch?v=4gkpEFqcnMw
Słowa piosenki:
Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!
Na tej farmie pieska miał, ija, ija, oł!
Słychać hau, hau tu,
Hau, hau tam,
Hau tu, hau tam,
Wszędzie hau, hau,
Stary Donald farmę miał ija, ija, oł! Itd.
„Na podwórku’’ – słuchanie wiersza (tekstu piosenki)
Na podwórku zamieszanie,
każdy czeka na śniadanie,
głodny kot na płot się drapie,
a gospodarz smacznie chrapie.
Gospodarzu, wstawać pora,
karmić kury i indora,
nieść do stajni sianko świeże,
a nie w łóżku sobie leżeć.
Pieje kogut, kukuryku!
Nie ma ziarna dziś w kurniku!
Krowa muczy, kwiczy prosię:
ktoś tu ma nas wszystkich w nosie.
Gdy gospodarz to usłyszał,
krzyknął: spokój, krzyknął: cisza,
fantastyczny sen dziś miałem,
więc przerywać go nie chciałem.
Rozmowa dotycząca treści wiersza:
? O kim był ten wiersz?
? Co robił gospodarz, a co powinien robić?
? Jakie zwierzęta budziły gospodarza?
? Jakie inne prace wykonuje rolnik?
„W zagrodzie” – zabawa matematyczna.
Dzieci wraz z rodzicami przygotowują liczmany, kartki A4, cyfry, znak = oraz literę i.
Rodzic odczytuje treść zadania. Dzieci mają na kartce ułożyć odpowiednią liczbę liczmanów
i podpisać zadanie za pomocą cyfr i znaków.
Przykładowe zadania:
1. W zagrodzie są: 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
(3 i 2 i 2= 7)
2. W kurniku mieszkają: 3 kury, 1 kogut, 4 kaczki. Ile ptaków mieszka w kurniku?
3. Koło domu chodzą: 2 czarne koty, 2 rude koty, 3 koty w prążki i 1 biały. Ile kotów
chodzi koło domu?
4. W oborze są: 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt mieszka w oborze?
5. Po podwórku stoi: 1 traktor, 4 przyczepy, 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?
MASZYNY W GOSPODARSTWIE
Jaka to maszyna – zagadka
Siana, owsa jeść nie może, ale szybko ziemię orze. /traktor/
Zachęcam do wysłuchania bajki pt.: „Maszyny i pojazdy w gospodarstwie rolnym”
https://www.youtube.com/watch?v=4eYtuGZYYHU
„Dyktando matematyczne” – utrwalenie kierunków, przeliczanie liczebnikami
porządkowymi w zakresie 8.
Rodzic prosi dziecko, aby wykonało czynności dokładnie tak, jak wskazuje rodzic:
? Idziemy 8 kroków do przodu.
? Teraz 3 kroki w lewą stronę.
? Teraz 8 kroków do tyłu.
? Teraz 5 kroków w prawą stronę.
? Prawą ręką dotykamy lewego kolana.
? Lewym kolanem dotykamy podłogi.
? Prawym łokciem dotykamy do lewego kolana. itp.
W celu ułatwienia dzieci mogą założyć na lewą rękę frotkę.
Od buraka do lizaka – praca z wierszem (autor nieznany).
Cukrowa wata, cukrowa wata,
Kręconą w bębnie kupuje tata.
Ja lubię watę, lubi też osa
Cukrowe nitki cieńsze od włosa.
Lecz nie wie osa, ja nie wiem też,
Skąd wziął się cukier.
A czy Ty wiesz?
Rośnie na polu burak cukrowy,
Długo dojrzewa, aż jest gotowy.
Trzeba buraki z ziemi wyrwane
Zwieść do fabryki cukrownią zwanej.
Tam się je myje, kroi, szykuje
I coś jak kompot przygotowuje.
Na samym końcu z tego kompotu
Jest wreszcie cukier.
Tyle kłopotu
Ma mnóstwo ludzi z takim burakiem,
Byś mógł się cieszyć jednym lizakiem.
Rozmowa dotycząca treści wiersza:
? Z czego się robi lizaki i watę cukrową?
? Z czego się robi cukier?
? Jak się nazywa fabryka, która produkuje cukier?
? Kto produkuje buraki cukrowe?
? Czy znacie jakieś inne buraki?
? Do czego służą buraki pastewne?
? Do czego służą buraki czerwone?
Jak powstaje cukier z buraków cukrowych. -
https://www.youtube.com/watch?v=8rEutOeMOp0
Jak powstaje lizak. –
https://www.youtube.com/watch?v=lJ8DxgRzCko
Żyto i chleb – słuchanie opowiadania Czesława Janczarskiego.
Żyto i chleb Czesław Janczarski
Ania poszła na spacer. Wzięła ze sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole.
– Spójrz powiedział Miś – ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki.
– Koziołki będziesz fikał gdzie indziej – uśmiechnęła się Ania. Tej trawy nie wolno deptać.
To żyto. Będzie z niego chleb.
Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił. „Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest
biała, a nie zielona.”
Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty. – Siadajcie zaproponował Ani
i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku.
– Co jest w tym worku? – zapytał miś.
– Żyto. Będzie z niego chlebek – powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych
ziarenek.
Uszatek znów się zdziwił. Przecież chlebek robi się z mąki, a nie ze „złocistych ziarenek.”
Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach jak mu
smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał:
„Jak naprawdę jest z tym chlebem! Jem go codziennie i nie wiem, czy zrobiono go z mąki,
czy ze złocistych ziarenek, czy też z zielonej trawy?”
Podrapał się Uszatek w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko: „Kto mi wytłumaczy to
wszystko?”
Aby upiec chleb, potrzebna jest ciężka praca wielu ludzi, chleb należy szanować.
Rozmowa dotycząca treści opowiadania:
? Gdzie na spacer poszła Ania z Uszatkiem?
? Co tam widzieli?
? Co w workach wiózł dziadek Walenty?
? Dokąd jechał z żytem dziadek Walenty?
? Jak powstaje chleb?
? Jak do powstawania chleba przyczynia się rolnik?
? Jak do powstawania chleba przyczynia się młynarz?
? Jak do powstawania chleba przyczynia się piekarz?
? Jak do powstawania chleba przyczynia się sprzedawca?
? Dlaczego chleb jest tak ważny w życiu człowieka?
Jak powstaje chleb. -
https://www.youtube.com/watch?v=a_nWlS1A64c