Drodzy Rodzice,
wiosenne tygodnie to dobry czas, by wspólnie obserwować zmieniającą się przyrodę. Dlatego podziwiamy piękno łąki, zwracamy szczególną uwagę na jej mieszkańców i rośliny na niej rosnące. Wspólnie rozwiązujemy zagadki i układamy zdania o łące i stawie. Poznajemy etapy rozwoju żaby i motyla, a także zwyczaje kreta.
W otoczeniu i na ilustracjach wyszukujemy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską ł. Rysujemy po śladzie i w tunelu. Przeliczamy głoski w wyrazach.
Podczas zabaw matematycznych posługujemy się liczebnikiem głównym i porządkowym 9 oraz doskonalimy umiejętność dodawania, odejmowania różnych przedmiotów. Ćwiczymy rozpoznawanie i podawanie nazw figur geometrycznych. Używamy określeń: na, za, obok, pod, przed, z lewej / prawej strony, w prawym / lewym górnym / dolnym rogu itp.
Z różnych materiałów wykonujemy prace plastyczne.
Podczas zabaw robimy liczne ćwiczenia usprawniające koordynację ruchową, a także kształtujące prawidłową postawę ciała. Naśladujemy ruchy motyla
Wycieczka na pobliską łąkę w celu obserwacji życia na łące (jeżeli to możliwe). Obserwacja roślin, zwierząt, słuchanie śpiewu ptaków.
„Niezapominajki to są kwiatki z bajki” – zabawa rytmiczna z tekstem wiersza
Niezapominajki
i To są kwiatki z bajki!
Rosną nad potoczkiem,
Patrzą żabim oczkiem.
Gdy się jedzie łódką,
Śmieją się cichutko
I szepcą mi skromnie:
„Nie zapomnij o mnie!”
R. pokazuje różne możliwości wypowiadania wersów, np.:
Wolno, wolno, wolno, wolno, szybko, szybko.
Szybko, szybko, szybko, szybko, wolno, wolno.
Wolno, wolno, szybko, szybko, wolno, wolno.
Praca z ilustracją przedstawiającą wiosenną łąkę, WK-Tropicieli str.82-83- porównanie z obrazem łąki z wycieczki.
R. prosi, aby dziecko uważnie przyjrzało się ilustracji i powiedziało, jakie miejsce przedstawia. Następnie prosi, aby wymieniły te elementy ilustracji, które widziały na łące podczas wycieczki. WK- Tropicieli str.82-83
„ Łąka „– osłuchanie z piosenką, sł. Stanisław Karaszewski, muz. Tadeusz Strąk
Na wiosennej łące tańczyły zające.
Po trawie skakały, z łąką się witały.
Witały ślimaka, motyla i szpaka, żabę,
kreta, muchę, mrówkę i ropuchę.
Ref.: Hej -ha, hej- ha, raz, dwa, trzy, z zajączkami zatańcz ty.
Na wiosennej łące tańczyły zające.
Po trawie skakały, kwiatki oglądały.
Oglądały bratki, fiołki i bławatki
, mlecze i rumianek, przez calutki ranek.
Ref.: Hej -ha, hej- ha, raz, dwa, trzy, z zajączkami zatańcz ty.
Aktywne słuchanie piosenki. Dzieci podczas słuchania piosenki spacerują i odbijają od podłogi piłkę.
Praca z K4., 5 – kolorowanie tulipana według kodu. Zadanie dodatkowe – przeliczanie kwiatów; kolorowanie tych, których jest więcej.
„ Krecik” – słuchanie wiersza B. Formy.
Jestem sobie mały krecik,
chcę, by dzieci mnie poznały.
Bardzo miękkie mam futerko
, nim pokryty jestem cały.
Najśmieszniejsze moje łapki,
ciągle ziemię wypychają.
Silne, płaskie jak łopatki,
zawsze w pracy pomagają.
Swoim ryjkiem bardzo lubię
korytarzy drążyć wiele.
Spulchniać zbite bryły ziemi,
wiercić przejścia i tunele.
Gdy na dworze silne mrozy,
w miłej norce, wśród zapasów
siedząc, marzę o przetrwaniu
do wiosennych lepszych czasów.
Rozmowa dotycząca treści wiersza: Jakie zwierzę jest bohaterem wiersza?; Gdzie ono mieszka?; Jak wygląda kret?; Co on robi?; Czym się żywi?.
Rozwiązywanie zagadek Beaty Gawrońskiej dotyczących mieszkańców łąki:
Na brzegu stawu żyją,
z wieczora czy też z rana do wody dają nura,
gdy słyszą krok bociana. (żaby)
Zbiera miód z kwiatów wśród łąk i pól.
Kiedy użądli, sprawi ci ból. (pszczoła)
Tu cytrynek, tam paź królowej,
wszędzie piękne, kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko. (motyle)
O nocleg nie prosi, wędrując po świecie,
bo swój domek nosi na własnym grzbiecie. (ślimak)
Choć są bardzo małe, pracują wytrwale.
Zbierają nasionka, nie męczą się wcale. (mrówki)
Powrócił do nas z dalekiej strony.
Ma długie nogi i dziób czerwony. (bocian)
Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
a na tej kapotce jest kropka przy kropce. (biedronka)
Zapewne znacie takiego konika,
choć nie jest zegarkiem, jednak w trawie cyka. (konik polny)
Praca z W- wycinanka – składanie i ozdabianie bociana. Dzieci kolorują bociana, trawę i kwiaty. Wypychają i składają ptaka, wypychają kwiaty. Przyklejają wszystkie elementy na białą kartkę i ozdabiają ją tak, by powstała łąka.
„Tropimy głoskę ł” – zabawy słuchowe z wykorzystaniem K. Dzieci wyszukują lub wymyślają przedmioty / zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się głoską ł.
Praca z K4., 8 – czytanie globalne, wyraz podstawowy: łapa. Wycinanie wyrazów i naklejanie we właściwych miejscach na obrazku przedstawiającym łąkę.
Zadanie dodatkowe – słuchanie piosenki i rysowanie w tunelu
„ Nikt mnie więcej nie zobaczy” – słuchanie opowiadania W. Kozłowskiego czytanego przez R.
Gąsienica uważała się za bardzo piękną i nie ominęła ani jednej kropli rosy, żeby się w niej nie przejrzeć.
– Ach, co to za uroda! – szeptała, oglądając ze wszystkich stron swój pospolity pyszczek i wyginając grzbiet, żeby popatrzeć na dwa złociste prążki.
– Szkoda, że nikt nie zwraca na mnie uwagi! Aż raz zdarzyło się, że po łące chodziła dziewczynka i zbierała kwiaty. Gąsienica czym prędzej wypełzła na największy kwiatek.
Dziewczynka spostrzegła ją i powiedziała:
– Co to za brzydactwo!
– Ach tak! – syknęła obrażona gąsienica. – Wobec tego nikt, nigdy, nigdzie, za nic na świecie, w żadnym wypadku i w żadnych okolicznościach więcej mnie nie zobaczy! Daję na to słowo honoru uczciwej gąsienicy! Skoro się dało słowo honoru – należy go dotrzymać, zwłaszcza kiedy się jest gąsienicą.
I gąsienica wpełzła na drzewo. Z pnia na sęczek, z sęka na gałąź, z gałęzi na gałązkę. Wyciągnęła z pyszczka jedwabną niteczkę i zaczęła się nią owijać. Snuje się niteczka, owija gąsienicę raz, drugi, trzeci, dziesiąty, setny… i wreszcie gąsienica zniknęła w miękkim jedwabnym kokonie.
– Och, jaka jestem zmęczona! – westchnęła – ale owinęłam się znakomicie. W kokonie było ciepło… i nudno. Gąsienica ziewnęła raz, potem drugi i zasnęła. Mijał dzień za dniem. Letni wietrzyk kołysał gałązką, szeleściły cicho liście, a obrażona gąsienica spała i spała.
Obudziła się wreszcie – widocznie słońce musiało mocno dogrzewać, bo w końcu upał był nieznośny.
– Muszę przewietrzyć trochę mój domek! – postanowiła i wyskrobała małe okienko w kokonie.
– Ach, jak pięknie pachną kwiaty. – Gąsienica wychyliła się nieco. – Nikt mnie tu, wśród listków, nie zauważy, co mam sobie żałować powietrza – pomyślała.
Wychyliła się jeszcze troszeczkę, znowu troszeczkę i… wypadła ze swojej kryjówki! Ale zamiast spaść z drzewa na ziemię, uniosła się do góry.
I nagle na tej samej łące zobaczyła tę samą dziewczynkę. Co za wstyd – pomyślała – że jestem brzydka, to nie moja wina, gorzej że teraz wszyscy będą mnie nazywać kłamczuchą.
Dałam słowo honoru, że nikt mnie więcej nie zobaczy, i słowa nie dotrzymałam.
– Hańba! – Zrozpaczona upadła na trawę. A wtedy nadbiegła dziewczynka i zawołała:
– Ach, jaki piękny!
– Czyżby to o mnie mowa? – szepnęła zdziwiona gąsienica. – Zdaje się, że o mnie. I wierz tu ludziom! Dziś mówią tak, a jutro zupełnie inaczej.
Na wszelki wypadek przejrzała się jednak w kropli rosy.
– Cóż to takiego? – W lusterku był ktoś nieznajomy z długimi, bardzo długimi wąsami.
Wygięła grzbiet. Na grzbiecie znajdowały się dwa piękne, kolorowe skrzydła!
– Patrzcie, patrzcie, stał się cud – jestem motylem! I kolorowy motylek poszybował wysoko nad łąką, bo przecież on nie dawał motylkowego słowa honoru, że nikt go nie ujrzy.
Rozmowa dotycząca treści opowiadania: Kto jest głównym bohaterem opowiadania?; Kogo spotkała gąsienica?; Dlaczego gąsienica obraziła się na dziewczynkę?; W co przeobraziła się gąsienica?.
„Taniec motyli” – zabawa muzyczno-ruchowa ekspresyjna. Dziecko-motyl tańczy zgodnie z podaną melodią (propozycja: Cztery pory roku. Wiosna Antonia Vivaldiego). Do tańca można wykorzystać chusty, szarfy bądź gazety (jako skrzydła motyla).
Praca z ZG, 48 – rysowanie owadów z użyciem lusterek. Kolorowanie obrazków.
„Motyl” – praca plastyczno-techniczna. Dzieci odrysowują szablon motyla, wycinają go, następnie składają pionowo na pół. Na jedną połówkę nakładają farbę w różnych kolorach. Następnie składają i odciskają wzór na drugiej połowie
„Żaba” – historyjka obrazkowa z K4., 8. Zadaniem dzieci jest wycięcie obrazków, ułożenie ich w odpowiedniej kolejności, naklejenie we właściwych miejscach oraz opowiedzenie ich treści – omówienie etapów rozwoju żaby
„Na wiosennej łące” – zabawa ruchowa. R. opowiada historię, a dziecko za pomocą gestów, ruchów i wyrazów dźwiękonaśladowczych próbuje odwzorować jej treść.
Jest piękna pogoda, świeci słonko.
Wszyscy mieszkańcy łąki już wstali i wzięli się do pracy.
Mrówki budują swoje miasto, zajączki skaczą po łące: kic, kic.
Żabki pływają w jeziorze i kumkają: kum, kum.
Ptaszki wysoko fruwają po niebie.
Bocian dostojnie kroczy, klekocząc: kle, kle.
Nagle powiał wiatr, trawy i kwiaty kołyszą się na wietrze: szu, szu, szu.
Zaczął padać majowy deszczyk: kap, kap, kap.
Wszystkie zwierzątka chowają się do swoich domków.
Zabawy słownikowe – układanie zdań z podanymi przez R. wyrazami o tematyce związanej z łąką. Rozwijanie prostych zdań i równoważników zdań.
„Masażyk” – zabawa relaksacyjna. Dziecko lub rodzic siedzą zwróceni do siebie tyłem. Recytują wiersz Beaty Gawrońskiej i wykonują ruchy na plecach. Po każdej recytacji następuje zmiana kierunku siedzenia (obrót o 180°).
Chodzą dzieci na wycieczki, Przesuwanie całych dłoni z góry na dół.
zakładają sandałeczki, Wędrowanie dłońmi złożonymi w pięść z dołu do góry.
panie za to szpileczki, Uderzanie palcem wskazującym po całych plecach.
a koniki – podkóweczki. Pukanie opuszkami wszystkich pięciu palców jednocześnie od linii kręgosłupa na zewnątrz.
Praca z KP4., 6 – opowiadanie o obrazku przedstawiającym łąkę. Wskazywanie zwierząt, które skaczą, latają i pełzają. Podawanie ich nazw. Rysowanie kresek odpowiadających liczbie poszczególnych elementów na obrazku. Kolorowanie obrazka- utrwalenie kierunków na kartce (druga strona KP nr6).
„Gimnastyka buzi i języka” – ćwiczenia oddechowe.
1) Mówienie na wydechu – dzieci nabierają powietrza nosem, a następnie wypowiadają wyliczankę: Niezapominajki to są kwiaty z bajki! Rosną nad potoczkiem, patrzą żabim oczkiem.
2) Ćwiczenia ortofoniczne: brr, bzy.
3) Ćwiczenia języka: wysuwanie języka do przodu – język wąski i szeroki; liczenie językiem dolnych i górnych zębów; zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka; ćwiczenia szybkiego wymawiania zgłosek tr i br.