Data wydruku: 2024-04-26 21:52:23

Przedszkole Publiczne nr4 w Ozimku

e-mail: www: pp4.ozimek.pl

Kącik logopedy

Przygotowanie przed wywoływaniem głosek szeregu syczącego (S, Z, C, DZ)

Ćwiczenia języka

  • Wysuwanie języka do przodu (jak u lekarza)
  • Język szeroki, język wąski,
  • Ułożenie języka za dolnymi zębami,
  • Cofanie języka w głąb jamy ustnej,
  • Liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie,

Powyższe ćwiczenia przy szeroko otwartej buzi („jak lew”)

 

  • Oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów,
  • Dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski „e”,
  • Zlizywanie czubkiem języka dżemu lub nutelli z dolnych dziąseł,
  • „wymiatanie śmieci” – energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów.

 

Ćwiczenia oddechowe

  • Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki,
  • „tańczący płomyczek” – dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wygiąć go,
  • Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą,
  • Zawody „kto dmuchnie dalej” – zdmuchiwanie kulek waty z ręki,
  • Wydmuchiwanie baniek mydlanych,
  • Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego,
  • „wyścigi samochodowe” – dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze,
  • „mecz piłkarski” – przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej naprzeciwko,
  • „gotowanie wody” – dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza,
  • Nadmuchiwanie balonów, zabawek i piłek,
  • Próby gwizdania
  • Zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki, np. piórka, kłębka waty, papierowej kulki,
  • Rozdmuchiwanie: Chrupek, ryżu, kaszy, kawałków styropianu,
  • Gra na instrumentach: organkach, trąbce, gwizdku,
  • Gra na grzebieniu owiniętym cienką bibułką,
  • Dmuchanie na piórko, aby unosiło się ponad głową osoby ćwiczącej,

 

Ćwiczenia warg

  • Rozchylanie warg jak w uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne),
  • Rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski „i”,
  • Naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianie ich wargami,
  • Układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej,
  • Gimnastyka warg i języka (wysuwanie języka do przodu, uśmiechanie się),
  • Wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust:

- kozy – me, me

- barana – be, be

- kurczątka – pi, pi

- śmiechu – hi, hi

  • Pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust, jak przy głosce „u”